De meest favoriete auto sporten

De meest favoriete auto sporten

De auto sport bestaat uit verschillende klassen. Maar de meest favoriete auto sport is toch echt de Formule 1, gevolgd door de Formule 2 en de Formule 3. In alle 3 de klassen binnen de auto sport wordt er gebruik gemaakt van een raceauto. In alle drie de klassen verschilt het vermogen van de auto met elkaar. Hoe hoger de klasse waarin je rijdt, hoe meer vermogen je auto heeft. Wat valt er allemaal nog meer te weten te komen over deze favoriete onderdelen van de autosport? 

De Formule 1

Het zal je niet verbazen als ik je zeg dat de formule 1 met kop en schouders boven de rest uitsteekt als het gaat om populariteit. Uiteraard zijn er bij de formule 1 regels waar de coureurs zich aan moeten houden. 

Voor de formule 1 is het belangrijk dat je een startpositie weet te bemachtigen. Een raceweekend kent dan ook een kwalificatieronde, maar voordat deze gehouden wordt hebben alle coureurs de mogelijkheid hun auto te testen in 3 verschillende trainingssessies van een uur. 

Na de laatste trainingssessie wordt de kwalificatie gereden. De kwalificatie bestaat uit 3 delen. Q1, Q2 en Q3. En is een echte afvalrace. In Q3 blijven uiteindelijk 10 coureurs over die voor hun startpositie gaan strijden, met als belangrijkste plek, de pole position. 

Hoe is de puntenverdeling bij de Formule 1?

De Formule 1 kent twee verschillende kampioenschappen. Dat is het coureurskampioenschap en de constructeurstitel. De constructeurstitel is het teamkampioenschap, waarbij aan het eind van het seizoen een zilveren beker te verdienen is. 

Voor beide kampioenschappen geldt dat de eerste coureurs die over de finishlijn komen punten verdienen voor de kampioenschappen. De behaalde punten staan ook voor een geldbedrag. Met name de kleinere teams zijn vaak extra blij met een punt en een geld bedrag voor het team. 

De Formule 1 race

Bij een Formule 1 race rijden de coureurs een vooraf vastgesteld aantal rondes over het circuit. Het aantal rondes dat gereden wordt staat gelijk aan een afstand van rond de 305 kilometer. Alleen in Monaco is hier een uitzondering op gemaakt. Hier staat het hele circuit voor zo een 260 kilometer. 

Tijdens de race zijn de coureurs verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden. Het is dan ook verplicht minimaal een keer tijdens de race een Pitstop te maken. De coureur die na het afleggen van de 305 kilometer als eerst over de finish komt heeft de race gewonnen. 

Hoe zit het met overtredingen tijdens de race?

Tijdens de race zijn de coureurs gebonden aan verschillende regels. Er zijn een aantal dingen die niet toegestaan zijn. Als we het hebben over deze dingen, dan moet je denken aan: 

  • Het maken van een valse start
  • Een ongeluk veroorzaken die je kon vermijden
  • Het blokkeren van een coureur op een onredelijke manier
  • Een coureur die sneller is en je op een ronde zet hinderen
  • Het overschrijden van de maximale snelheid in de pitstraat

Mocht er een aanrijding plaats vinden tijdens de race, dan wordt dit incident door de stewards bekeken en beoordeeld. Op basis van de beelden zullen de stewards een schuldige aanwijzen en waar nodig een straf uitdelen. 

Welke straffen zijn er binnen de Formule 1

Er zijn een aantal straffen die uitgedeeld kunnen worden aan coureurs die de regels hebben overtreden. Hierbij kun je denken aan straffen als:

  • Een tijdstraf tijdens de race, de stop and go
  • Een drive through penalty, hierbij moet de coureur door de pitstraat rijden zonder een pitstop te maken
  • Aan het eind van de race een tijdstraf
  • Bij een zwarte vlag wordt de coureur uit de race gehaald
  • Een Gridstraf, hierbij wordt de coureur een aantal plaatsen terug gezet in de startopstelling. 

De Formule 2

De Formule 2 is de raceklasse die onder de Formule 1 ligt. Er zitten een aantal verschillen tussen deze twee raceklassen. De Formule 2 is misschien minder bekend binnen de racewereld, maar zeker niet minder belangrijk. 

De Formule 1 wordt gereden met de snelste auto’s, deze auto’s hebben meer vermogen dan de auto’s die in de Formule 2 worden gebruikt. Binnen de Formule 2 moeten ook alle auto’s helemaal gelijk aan elkaar zijn. In de Formule 1 kunnen ze op bepaalde vlakken verschillend zijn.

Binnen de Formule 2 lijken de races door de gelijkheid van de auto’s veel eerlijker en er zijn meerdere coureurs die aanspraak kunnen maken op de eerste plaats die binnen de Formule 2 gehaald kan worden. 

De puntentelling bij de Formule 2 is hetzelfde als die van de Formule 1. Alleen de sprintrace is iets anders dan de sprintrace die twee keer in het seizoen in de Formule 1 gereden wordt. Bij de sprintrace zal alleen de top 8 punten krijgen. 

De Formule 3

De Formule 3 is de laagste klasse binnen de auto sport. Er wordt dan ook een stuk langzamer gereden als dat er gedaan wordt bij de Formule 1 en Formule 1. Maar toch kan het voorkomen dat er binnen de Formule 3 snelheden gehaald worden van 300 kilometer per uur.

De auto’s van de Formule 3 zijn zo ontworpen dat er weinig kosten aan gemaakt hoeven te worden en dat ze competitief zijn met de auto’s van de andere teams binnen de Formule 3. Bij de formule 3 gaat het er meer om dat er spannende races zijn, dan dat het gaat om het optimaal presteren. 

De Formule E

De Formule E is de topklasse van het autoracen. In deze klasse worden de auto’s zo ontworpen dat ze op smalle straten circuits kunnen racen. De auto’s die deelnemen aan de Formule E kunnen topsnelheden halen van 280 kilometer per uur. 

De auto die wordt gebruikt bij de Formule E is dan ook een stuk langzamer als bij de overige klassen. Deze zijn dan ook eigenlijk in geen enkel geval te vergelijken met die van de Formule 1, Formule 2 of Formule 3. Bij de Formule E is het meest belangrijke dat er op een duurzame manier toch een racespektakel neergezet kan worden.