Alles over geconditioneerd vervoer

Alles over geconditioneerd vervoer

De afgelopen decennia is vervoer steeds belangrijker geworden in de maatschappij. Zonder een goede logistiek hebben de supermarkten bijvoorbeeld niet voldoende voorraad en is het mogelijk dat veel winkels en leveranciers in de problemen komen. Binnen de logistiek heb je verschillende soorten transport. Een aantal van deze soorten transport zijn dan ook best bijzonder te noemen. Bij iedere soort vervoer heb je te maken met geconditioneerd vervoer. Maar wat is geconditioneerd vervoer dan eigenlijk? En wat zijn de voordelen die je kan hebben van geconditioneerd vervoer? 

Wat is geconditioneerd vervoer?

Geconditioneerd vervoer is een speciale tak in de logistiek die zich gespecialiseerd heeft in het vervoeren van goederen die onder speciale condities vervoerd moeten worden. Je moet dan denken aan goederen die bederfelijk zijn zoals levensmiddelen. Deze moeten op een bepaalde manier gekoeld en bewaard worden om vervoerd te mogen worden. 

Een voorbeeld is een supermarkt die boodschappen aan huis bezorgt. Dit is wel vervoer op een kleine schaal, maar ondanks de kleine schaal valt dit toch ook onder geconditioneerd vervoer. De transporteur van een supermarkt vervoerd levensmiddelen die bederfelijk kunnen zijn. Deze moeten dan ook op een juiste manier vervoerd worden.

Maar wat is dan die juiste manier van vervoeren? Je hebt altijd te maken met grotere en kleinere vrachten. Een goed voorbeeld hiervan is logistieke bedrijven die supermarkten moeten bevoorraden en van depot naar de winkel rijden en van alles mee moet nemen wat goed gekoeld of zelfs bevroren vervoerd moet worden. Je kunt je voorstellen dat dit een flinke logistieke operatie is. 

Welke soorten geconditioneerd vervoer kennen wij? 

Als je het hebt over geconditioneerd vervoer kun je deze in drie groepen verdelen. Zo kun je denken aan het diepvriestransport. Dit transport wordt altijd gedaan met een laadbak die beschikt over een koelinstallatie voor temperaturen van -22 tot -18.

Daarnaast heb je ook nog het zogenaamde koeltransport. Dit is het transport waarbij de temperatuur in de laadbak altijd tussen de 2 en 8 graden moet zijn om de goederen in de meest optimale conditie te kunnen vervoeren. 

Als laatst heb je nog het zogenaamde ambient transport zal de temperatuur in de laadbak liggen tussen de 15 en 25 graden. Hierin worden de zogenaamde droogwaren vervoerd. Hieronder versta je alles dat niet gekoeld vervoerd hoeft te worden. 

Hoe wordt de temperatuur bij geconditioneerd vervoer gewaarborgd? 

Voordat de wagen geladen wordt zal de temperatuur in de laadbak gemeten worden. Na het laden gebeurt dit nog een keer en dan wordt de laadbak gesloten. Tijdens het vervoeren van de goederen wordt de temperatuur de hele tijd automatisch geregistreerd.

Mocht het zo zijn dat er tijdens het vervoeren iets verandert aan de temperatuur dat niet in orde is, dan krijgt de chauffeur meteen een waarschuwing. Aan de hand van deze waarschuwing zal de chauffeur actie ondernemen, zodat de goederen zo snel mogelijk alsnog onder de beste condities vervoerd kunnen worden. 

Waar moeten voertuigen voor geconditioneerd vervoer aan voldoen?

Je kunt je misschien wel voorstellen dat wanneer een vervoersbedrijf goederen moet vervoeren die bederfelijk zijn dat die niet met een gewoon personenbusje of vrachtwagen afgeleverd kunnen worden. Voor het vervoeren van bederfelijke goederen heb je dan ook een wagen nodig die voldoet aan de eisen die horen bij de goederen die vervoerd moeten worden. 

Wanneer er bijvoorbeeld diepvriesproducten vervoerd moeten worden dan kun je niet zonder een speciaal voertuig die de producten ook diepgevroren kan houden tot de plek van aankomst. In deze wagen kun je geen goederen vervoeren die gekoeld moeten worden. 

Voor het vervoeren van goederen die gekoeld moeten worden heb je een wagen nodig die aan andere voorwaarden voldoet. Je ontkomt dus eigenlijk nooit aan speciale voertuigen voor geconditioneerd vervoer in te zetten. De enige uitzondering die hierop een uitzondering heeft, is de ijscoboer die met een bakfiets het ijs kan vervoeren.

De eisen aan geconditioneerd vervoer

Omdat geconditioneerd vervoer aan allerlei eisen moet voldoen is het dus ook belangrijk dat de vervoerder verstand van zaken heeft. Een bedrijf mag dus niet zomaar geconditioneerd vervoer inzetten, want hier zitten allemaal verschillende eisen aan verbonden. Wat natuurlijk ook wel begrijpelijk is, want het is heel erg belangrijk dat geconditioneerd vervoer kwalitatief op orde is.

Naast het vervoer is het ook belangrijk dat bij het laden en het lossen van deze goederen gezorgd wordt voor een zo kort mogelijke onderbreking van de koelketen, om de goederen zo lang mogelijk in de meest optimale conditie te kunnen houden. Dit is dan wel voor de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat levert en het bedrijf dat de goederen ontvangt. 

Welke goederen vallen onder geconditioneerde goederen? 

Geconditioneerd vervoer heb je nodig voor bepaalde groepen goederen. Hierbij moet je denken aan goederen uit de elektronica, voedingsindustrie of de farmaceutica. Voor al deze goederen gelden strikte voorwaarden op het gebied van beveiliging, vochtigheidsgraad en temperatuur. 

In de volgende categorieën kom je geconditioneerde goederen tegen:

  • Geconditioneerde goederen die onder een bepaalde temperatuur of vochtigheidsgraad vervoerd moeten worden
  • Goederen die onder de wet gevaarlijke stoffen die onder speciale omstandigheden vervoerd moeten worden
  • High value goederen, deze lopen meer risico om gestolen te worden en zullen streng beveiligd vervoerd gaan worden

Als je dit wil vertalen naar concrete categorieën dan hebben we het over voedingsmiddelen, farmaceutische producten, hygiëne- en verzorgingsproducten, software en hardware en elektronica. 

Wat kunnen de gevolgen zijn als er iets mis gaat met het geconditioneerd vervoer? 

Mocht er iets mis gaan in het geconditioneerd vervoer, dan is er niet meteen een man overboord. Er zit een kleine veiligheidsmarge ingebouwd. Er zijn bepaalde minimale eisen en maximale eisen. In deze bandbreedte is ruimte voor een incident, zodat de goederen niet meteen verloren zullen gaan bij het eerste het beste voorval. 

Ook als goederen uit het geconditioneerde vervoer ergens een tussenstop moeten maken is het belangrijk dat dezelfde richtlijnen in acht genomen worden. Op die manier loop je het minst het risico dat de kwaliteit van de goederen eronder te lijden zal hebben en de kwaliteit van de geconditioneerde goederen niet meer aan de eisen zullen voldoen.